تبلیغات
حسابكده - راه‌کارهای برای نگارش مقاله علمی

سایت تخصصی حسابداری

ارسال مطالب این سایت به ایمیل شما

ایمیل خود را در زیر وارد کنید تا آخرین مطالب حسابکده به ایمیل شما ارسال گردد. در صورتی که با مشکلی مواجه شدید به بخش «آموزش اشتراک ایمیلی حسابکده» مراجعه کنید.

Delivered by FeedBurner

راه‌کارهای برای نگارش مقاله علمی

تاریخ:سه شنبه 13 مهر 1389-16:57

مهمترین بخش در مقاله نوشتن یاد گرفتن و استفاده از نکات بسیار مفیدی است که پیشتر آموخته شده‏اند. نوشتن مقالات طی چهار تا شش مرحله انجام می‏شود که این مراحل نوشتن یک مقاله کامل را پوشش می‏دهند، موضوعی که راهنمای زیر به آن می‏پردازد.

متن زیر که پیش از این در سایت "انسان‏شناسی و فرهنگ" منتشر شده است، برگرفته از یکی از کتابچه‏های انتشارات راتلج است که توسط بیتا نقاشیان ترجمه شده است و به طور خلاصه، مختصر و مفید، در باب نوشتن یک مقاله علمی سخن می‏گوید. با توجه به اهمیت این موضوع و معضلات و کاستیهای بسیاری که در نظام آموزشی ما در رابطه با چگونگی نگارش یک مقاله علمی وجود دارد، به نظر می‏رسد بازنشر این مطلب ضرورتی انکارناپذیر باشد.

 1.  مقاله‏نویسی

به‏عنوان یک دانشجو، شما اغلب اوقات مجبور به نوشتن یک مقاله در طی یک ترم تحصیلی هستید. گاهی یک مقاله طی یک ترم تحصیلی نوشته می‏شود و تحت ارزیابی دیگران قرار می‏گیرد و دیگران به سؤالاتی که در امتحان مطرح می‏شود با استفاده از این اطلاعات پاسخ می‏دهند.

یک مقاله معمولاً به‏عنوان یک قطعه پیوسته نوشته می‏شود و شامل حداقل 500 کلمه تا 5000 کلمه در هر مقاله تخصصی یا عمومی می‏شود. این کتابچه مراحل مختلفی را که شما برای نوشتن یک مقاله نیاز دارید به شما می‏آموزد. زمانی که لازم است برای هریک از مراحل نوشتن یک مقاله صرف کنید مسلماً با شرایط محیطی و سطح مطالعاتی که انجام می‏دهید مطابق است. اجازه دهید تا نگاهی به مرحله اولی که در نوشتن یک مقاله پشت سر می‏گذارید بیاندازیم.



چرا مقاله بنویسیم؟

اینکه بدانیم ارزش انجام دادن هرچیزی چقدر است، معمولاً به ما کمک می‏کند تا احساس مثبتی در مورد برخی از کارهایی که قرار است انجام دهیم داشته باشیم. بنابراین ارزش نوشتن یک مقاله چقدر است؟ - مطرح شدن ایده‏های نو- می‏توانید بیشتر در مورد این موارد بیاندیشید. این کار شما را مجبور می‏کند تا اهداف خود را طبقه‏بندی کنید. به‏عنوان حس اول، نوشتن، یک مرحله تعیین کننده است که به شما کمک می‏کند تا با ایده‏های نو و تجربیات جدید روبرو شوید. بدون این مرحله، دانستن چگونگی درک مسائل برای شما سختتر است.

ایده‏ها، اطلاعات نو، یا هرآنچه در نوشتن مطرح است، درواقع مهارتهایی هستند که شما برای انجام دادن هرکاری لازم دارید. نوشتن مقاله تمرینی است برای اینکه شما این مهارتها را در خود پرورش دهید. چنانچه اکنون یک ترم تحصیلی است، شما می‏توانید سطح توانایی نوشتن خود را طی گذراندن یک امتحان بسنجید، وفراموش نکنید که مقاله، بازبینی بسیار مفیدی از اطلاعات را فراهم می‏آورد.

درنهایت این راهنما برای شما شانس رسیدن به پشتیبانی یک استاد خصوصی را فراهم می‏آورد تا به شما چگونگی برقرار کردن رابطه با موضوع را بیاموزد. با استاد خصوصی خود، شما می‏توانید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و انرژی خود را روی زمان متمرکز کنید. بنابراین شما می‏توانید یک مقاله را به شکل مثبت بنویسید. این کتابچه بسیاری از قابلیتهای یادگیری را در اختیارتان می‏گذارد.

 مسیر متعارف کدام است؟

شما باید هرگونه نیاز برای نوشتن یک مقاله را بررسی کنید. چه مدت باید این بررسی طول بکشد؟ آیا این بررسی می‏تواند به‏صورت ویژه انجام شود؟ چنانچه پاسخ این سؤالات را می‏دانید، این پاسخها می‏تواند به شما کمک کند تا احساس نزدیکتری با این موضوع پیدا کنید.


نوشتن بر اساس سخن شفاهی

نکته در این مرحله به یاد آوردن اختلاف بین رابطه برقرار کردن به وسیله نوشتن و صحبت کردن است. شما باید کلمات را با دقت انتخاب کنید و جملات را به‏صورت کاملاً واضح و پخته و بامعنی بیان کنید. به‏یاد داشته باشید که شما به‏عنوان یک خواننده نمی‏توانید مفهوم جملات مشکوک و نامفهوم را به‏راحتی درک کنید. بسیارمهم است که به‏عنوان یک مرحله خودتان به‏جای خواننده متن، جملات را خوانده و تصور کنید که خواننده می‏تواند با آنچه مد نظر شما بوده است همراه باشد. هرگونه اهمیت در بیان کلمات، جملات و یا تأکیدات را باید درنظر داشت، و به‏علت اینکه خواننده می‏تواند با تصور خود متن را دنبال کند، چنانچه لازم باشد نوشته باید جزئیات بیشتری را برای متمرکز کردن فکر خواننده و جلوگیری از انحراف فکری او در نوشتن مطرح کرد. این موارد از اصول کلی است که شما برای نوشتن یک مقاله نیاز دارید. اکنون به مرحله بعدی می‏رویم.

 2. مسئله شما چیست؟

فهم مسئله

شما نیاز دارید تا کلمات استفاده شده در یک مسئله را بررسی کنید، تا مطابق با آن در واقع آنچه را از شما خواسته شده است انجام دهید. همچنین نیاز دارید تا فرضیات مطرح در پشت یک مسئله را بررسی کنید و پیچیدگیهایی را که در فرضیات یا طریقه مطرح شدن یک مسئله وجود دارد، بفهمید. آیا موضوع مسئله نیاز به ارائه یک مرجع خاص برای ارائه یک جلوه مناسب از مسئله دارد؟ آیا تجربیات شخصی شما کافی است و تجربه کردن پیچیدگی نظریه‏ها آسان است - یا باید از دانش دیگران نیز برای فهمیدن منظور یک مسئله استفاده کنید؟

 واژگان کلیدی

معمولاً در این مرحله دانستن کلمات کلیدی و فکر کردن در مورد آنها و اینکه یک مسئله با به‏کار بردن چه کلماتی می‏تواند مطرح شود بسیار مفید است. جستجو برای کلمات حیاتی یا عباراتی که می‏توانند حالت و ساختار پاسخی را که شما برای سؤال مطرح شده می‏نویسید مشخص کنند، اهمیت دارد. در زیر یک لیست ازکلمات کلیدی که می‏تواند در یک مقاله یا در عنوان مقاله استفاده شوند ارائه شده است و ممکن است به شما کمک کند تا بفهمید که چه چیز در یک مأموریت از شما خواسته شده است.

برخی واژه ها که به طور مستقیم در سؤالات مقاله نویسی استفاده می‏شوند:

 مقایسه
به دنبال تشابه و اختلافات بین عبارات گشتن و دستیابی به یک جمع‏بندی قابل قبول.

 وضوح
مرتب کردن تناقضها براساس اختلافات موجود.

 انتقاد
به شما امکان یک قضاوت درمورد شایستگی تئوریها، یا ایده و نظرهایا در مورد درست بودن یک واقعیت را می‏دهد. قضاوت خود را با توضیح دادن یک رخداد یا دلایل پیدایش یک رخداد انجام دهید.

مشخص کردن و تعریف کردن

جفت و جور کردن معانی کلمات و عبارات. در اغلب حالات ممکن است لازم باشد تا تعاریف مختلف یا ممکن را بررسی و آزمایش کنید.

 شرح و توضیح

یک شماتیک (نمونه) از جزئیات را ارزیابی و ارائه می‏کند.

 بحث و گفتگو

نظریات را با ارائه یک بحث ارزیابی یا آزمایش می‏کند؛ وارسی کردن ومناقشه؛ دلایل و مخالفتها را مطرح می‏کند. همچنین پیچیدگیها را بررسی می‏کند.

 ارزیابی
یک ارزیابی، ارزش چیزها را از منظر درست بودن یا مفید بودن آن چیز انجام می‏دهد، و البته در درجات پایینتر شامل ایده و نظریات شخصی خودتان نیز می‏شود.

 شرح دادن

تفسیر کردن و تشریح دلایل و نظریات.

 توضیح دادن با مثال

استفاده از اشکال یا نمودارها برای شرح دادن واضحتر موضوعات، یا استفاده از مثالهای مختلف برای بیان روشنتر.

 تفسیر کردن

بیان معانی عبارات، به‏صورت واضح و روشن، معمولاً در قضاوت کردن شما نیز استفاده می‏شود.

 قضاوت کردن

نشان دادن زمینه‏های اضافی برای تصمیم‏گیری یا نتیجه‏گیری؛ پاسخ دادن به موضوعات اصلی مطابق با آنچه مورد نظر شما بوده است.

 نمای کلی

یک مرز یا مقدمات اصلی را برای ارائه یک موضوع، حذف جزئیات و تأکید روی موارد مهم و ساختاربندی و مرتب کردن عبارات ارائه می‏کند.

 بازگو کردن

الف. بیان کردن به‏صورت داستانی- در بررسیها بسیار مفید است.

ب. نشان دادن اینکه چگونه چیزهای مختلف با یکدیگر ارتباط دارند، و اینکه چهشباهاتی بین آنها وجود دارد یا اینکه چطور روی هم تأثیر می‏گذارند.

 مرور

مطمئن شدن از بررسی دقیق از یک موضوع.

اظهار کردن و تصریح کردن

بیان کردن یک موضوع به‏طور مستقیم، صریح و واضح.

خلاصه کردن

ارائه یک ارزیابی مختصر در مورد نکات اصلی یک موضوع و رویداد، و حذف کردن جزئیات و مثالهای غیر لازم.

 تعقیب کردن

دنبال کردن یک فرآیند یا تاریخچه یک موضوع مربوط به نقطه شروع و مرجع.

 میدان دید یک مسئله

دونکته دیگر که باید به آنها اشاره کرد: شما نیاز دارید تا ببینید یک سؤال از چند بخش تشکیل شده تا به قسمتهای مختلف سؤال پاسخ دهید و بدانید به هر یک از این بخش ها به چه میزان باید پاسخ داده شود. و دیگر اینکه محدوده موضوع چقدر است؟ در این مرحله خیلی مهم است که شما با یک تحقیق با انتهای آزاد روبرو نیستید. شما باید برای دستیابی به مواد مورد نیاز خود در یک نوشته قابلیت انتخاب داشته باشید و متن خود را با انتخاب موادی  که مربوط به سؤالات مطرح شده است بنویسید.

سؤال
یادآوری- چنانچه هنوز مطمئن نیستید، شما منابع دیگری نیز در اختیار دارید که ممکن است به شما کمک کنند-، از طریق صحبت با دانشجویان، استفاده ازپایگاه مدیریت داده و سایر موارد نیز می‏توانید آنچه را که در سؤال خواسته شده است، پیدا کنید. چنانچه هنوز در شک و تردید هستید، از استاد خود سؤال کنید. بعد از همه این مراحل، وی سؤال را متناسب با دید شما و ارزیابی زمان، مجدد مطرح می‏کند. وقتی از این موضوع مطمئن شدید که در سؤال از شما چه خواسته شده است، آماده‏اید تا به مرحله سوم و جمع‏آوری مواد بروید.

 3. جمع‏آوری مواد

آنچه در جمع‏آوری مواد مهم است، این است که داده‏ها مرتبط و وابسته باشند. اما چگونه این کار را باید انجام داد؟ به‏دست آوردن یک کتاب که مفید باشد آسان است. اینکار می‏تواند به‏صورت یک سرگرمی انجام شود و شما ممکن است چیزهایی را طی انجام دادن آن یاد بگیرید. اما این کار به شما کمک نمی‏کند تا مقاله خودتان را بنویسید.

 سؤالها- خواندن هدفمند

شما باید هدفمند و سیستماتیک یک مطلب را بخوانید و طبق سؤالی که شروع به کار بر روی آن کرده‏اید آن را فرموله کنید. موضوع نوشته را مجدد بررسی کنیدو سؤالات کمی را بنویسید که نیاز به پاسخ دادن به آنها را دارید و باید آنها را پوشش دهید. همانطور که می‏خوانید، سؤالات خاص بیشتری برای شما مطرح خواهد شد، که می‏توانید به‏دنبال جواب آنها باشید. یک محدودیت برای چگونگی تحقیق کردن درمورد آنچه می‏توانید انجام دهید وجود دارد، بنابراین از پیداکردن پاسخ اولین سؤال مطمئن شوید و سپس به سؤال دوم بروید.

زودتر شروع کنید

این ایده خوبی است که هرچه زودتر یک کار را شروع کنید. ابتدا فکر کنید و سؤالات بعدی را تا حد ممکن بعد از اینکه سؤالهای پیش آمده را بررسی کردید فرموله کنید. این کار به شما کمک می‏کند تا وقت داشته باشید تا نوشته‏های خود را مرور کنید.

 تنوع منابع

یک منبع عظیم از ایده‏ها و اطلاعات، لیست کتاب تهیه شده است- شما می‏توانید این لیست را تهیه و تاریخچه کتابها را در لیست کتابهای عمومی بررسی کنید و ببینید که آیا این کتابها می‏توانند برای شما مفید باشند. همچنین، استفاده از دایره‏المعارف، مقالات پژوهشی، مجلات، و اسناد دولتی  نیز می‏توانند مفید باشد. یادداشتهای شخصی شما از سخنرانیها و یا طی خواندن متون نیزمی‏توانند مواد مفیدی باشند. ولی به منابع دیگری که می‏توانند در رابطه با یکمباحثه و سخنرانی دوست شما یا یک مصاحبه تلوزیونی باشند نیز اشکال نگیرید ومی‏توانید از آنها نیز استفاده کنید.

 استفاده از یک دفتر یادداشت

از هرگونه منابعی که در اختیار دارید استفاده کنید- بهتر است در یک دفتر،ایده‏هایی که با آنها برخورد می‏کنید، سؤالها، یا مثالهایی را که در این راستا مشخص می‏شوند یادداشت کنید و چنانچه لازم است، می‏توانید بعداً از آنها استفاده کنید. اگر شما آنها را ثبت نکرده باشید، به‏طور حتم خیلی از آنها را فراموش خواهید کرد. به‏عنوان یک پیشنهاد، برخی دانشجویان ترجیح می‏دهند تا از کارتهایی پنج در هشت سانتی‏متری استفاده کنند که می‏توان به آسانی آنها را مرتب کرد و نگه داشت و وقتی می‏خواهید مقاله خود را بنویسید از آنها استفاده کنید.


منابع را ثبت کنید

شما باید همه منابعی را که از آنها استفاده می‏کنید، ثبت کنید و می‏توانیدبه طور مثال این کار را در دفترچه یادداشت خودتان انجام دهید. عنوان ونویسنده کتاب، یا نام سخنران را یادداشت کنید. به یاد داشته باشید باید این اطلاعات را بعداً در انتهای مقاله خود ذکر کنید.

 آثار ادبی دیگران را سرقت نکنید

چنانچه از یک عبارت نقلی به طور مستقیم استفاده می‏کنید، باید آن را در پاورقی با ذکر منبعی که این عبارت را از آن استخراج کرده‏اید معرفی کنید. استفاده از کارهای دیگران به هر شکل حتی قابل قبولی اغلب مشکلات خاص خود را به همراه دارد. چنانچه از کلمات خودتان استفاده کنید و موضوعاتی را که خودتان فهمیده‏اید، مطرح کنید به شما کمک می‏کند تا با این مشکلات روبرو نشوید. ولی به یاد داشته باشید، سرقت آثار ادبی نویسندگان دیگر، بدون ذکر نام نویسندگان آنها مشکل‏آفرین است و وقتی مقاله خودتان را می‏نویسید باید از آن احتراز کنید.

4. طرح ریزی ظاهر بیرونی مقاله

اهمیت طراحی

طراحی ظاهر بیرونی مقاله به شما ساختار مقدماتی لازم برای کار شما رامی‏دهد. این کار به شما کمک می‏کند تا ایده‏ها و جزئیات با اهمیتی را که برای شرح یا پرورش ایده‏ها لازم دارید تنظیم کنید.

ممکن است شما نوشتن مقاله خود را با طراحی ظاهر بیرونی آن آسانتر انجام دهید. خواننده نیز امکان دارد آسانتر متنی را که نوشتید دنبال کند. نکته دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که در یک امتحان چنانچه زمان کمی در اختیار داشته باشید، یک طراحی از خطوط بیرونی می‏تواند حداقل نیمی ازنمره به پایان رساندن یک مقاله را برای شما به دنبال داشته باشد. البته شما نباید نسبت به این موضوع سخت‏گیر باشید که نمی‏توانید از این حدود مشخص فراتر روید.

ممکن است برخی ایده‏های جدید یا ایده‏های مرتبط نیز به ذهن شما برسد و شما مجبور به طراحی و جمع‏آوری مواد جدید مرتبط با این ایده شوید. ولی مراقب باشید که این کار در حقیقت برای تصمیم‏گیری شما برای بازآرایی اطلاعات جمع‏آوری شده و طراحی مجدد مفید است و نه برای نوشتن متن اضافی.

 انتخاب مواد

نکات اصلی را انتخاب کنید و اجازه دهید تا فضای کافی برای تشریح آنها ایجاد شود و سپس آنها را شرح دهید که این بخش مسلماً سختترین بخش نوشتن یک مقاله است. از هر مرحله با دقت به مرحله بعد بروید. مراحل دو و سه کمک می‏کنند تا موادی را جمع کنید که مرتبط با موضوعی هستند که شما مطابق با آن موضوع مقاله را فرموله می‏کنید.

معمولاً رد کردن موادی که زمان زیادی برای جمع کردنآنها صرف شده است ناراحت کننده است ولی این ایده خوبی نیست که از همه مواد جمع‏آوری شده به طور کامل استفاده شود. خیلی سخت در مورد رابطه بین نکات موردنظر خودتان و این موضوع فکر کنید- این کار به‏عنوان یک طرح واقعا به شما کمک می‏کند.

برخی افراد متوجه می‏شوند که استفاده از یادداشتهایشان به آنها کمک می‏کند تا  بخشهای کاری را که انجام می‏دهند درست انتخاب و مرتب کنند. از طرفی باقی افراد تنها یک جانبه به یادداشتهای خود نگاه می‏کنند و سپس آنها را تفکیک و مرتب می‏کنند. اگر چه این کار به نظر می‏رسد هزینه‏بردارتر باشد (چنانکه شما را نگران می‏کند تا از یادداشتهای دور ریخته نیز استفاده کنید)، اما می‏تواند سبب صرفه‏جویی در وقت شما شود.

مقدمه

متن اصلی مقاله

نتیجه گیری

ولی ممکن است ارزش داشته باشد تا این موضوع را شرح دهیم که چه چیز بین این سه بخش مشترک است.
مقدمه شامل برخی توضیحات در زمینه موضوع مقاله است- ممکن است توضیح دادن درمورد موضوع مقاله لازم باشد، این بخش همچنین بیان می‏کند که هرجنبه ازموضوع مقاله برای چه و چگونه مطرح می‏شود. به یاد داشته باشید که شما یک کتابن می‏نویسید، بنابراین تنها سه یا چهار بحث اصلی را باید انتخاب و شرح دهید. مقدمه بدین ترتیب خواننده را به طور کامل درمورد چیزی که می‏خواند راهنمایی می‏کند و مشخص می‏کند که چه چیزی را دنبال می‏کند.

در متن اصلی مقاله نیز هریک از این نکات باید رعایت شده باشد، و در این بخش مقاله متن با ارائه مثالها و توضیحات بیشتری نوشته می‏شود. در ادامه  دراین کتابچه می‏توانید درمورد اینکه چگونه می‏توان از پاراگرافها و جملات برای ارائه ایده‏های اصلی و دلایل و مدارک استفاده کرد، بخوانید.

چنانچه مطرح کردن برخی ایده‏ها به طور مفصلتر و مطولتر به درک بیشتر مقاله کمک می‏کند، طول هر بخش را می‏توان بدین منظور به‏صورت زیر تنظیم کرد:

مقدمه: هفت تا هشت در صد کل متن مقاله

نتیجه‏گیری: 12 تا 15 در صد کل متن مقاله

 روشهای دیگر طراحی

شما مسلماً با تجربه کردن راههای طراحی مقاله خود می‏توانید روشهای موردعلاقه خود را شناسایی کنید. سایر روشهای طراحی که در این بخش به آنها اشاره نشد ممکن است خارج از تصور باشند و فکر کردن به آنها سخت باشد.

آیا درمورد الگوی یادداشت‏برداری چیزی شنیده‏اید؟ الگوی یادداشت‏برداری روشی است که می‏تواند برای یادداشت‏برداری در رابطه با طراحی ایده‏های مورداستفاده در مقاله استفاده شود و این روش توسط تونی بوزان (Tony Buzan) مطرح و توسعه داده شده است.

با شروع کردن از بالا و مرتب کردن جملات یا تهیه یک لیست، می‏توان ایده‏های اصلی و شاخه های منشعب از این ایده‏ها را به طور مستقیم تفکیک و شناسایی کرد. بوزان نشان داد که مغز با یک الگوی خطی کار نمی‏کند  وراههای تجربی زیادی برای یادداشت‏برداری و طراحی وجود دارد که البته اغلب آنها مفید نیستند. چنانچه مغز با یک تصور کلیدی و با یک الگوی پیوسته کارکند، نسبت به ساختار یادداشت‏برداری ما و رابطه میان کلمات در این روش واکنش خوبی دارد.

خیلی از دانشجویان متوجه شده‏اند که این نوع کار کردن برای آنها قابل قبولتر بوده و می‏تواند راه خیلی سازنده‏ای باشد تا نظر خود را بتوانند ایده خود را حول ایده مرکزی مطرح کنند. وقتی الگو کامل می‏شود، همه اطلاعات به طور آماده در دسترس بوده و همه اطلاعات لازم برای تصمیم‏گیری نهایی وجود دارد و می‏توان این اطلاعات را ارائه کرد. بوزان از دانشجویان می‏خواهد تا از این تکنیک در دانشگاه آکسفورد استفاده کنند تا بتوانند یکمقاله را در یک سوم زمان قبلی که برای نوشتن مقاله صرف می‏کردند، تمام کرده و بالاترین نمره را بگیرند.

 شکل
چنانچه مایلید تا بیشتر در مورد ایده‏های بوزان بخوانید، به کتاب Use Your Head، فصل پنجم، "الگوی مغز- برای به یاد آوردن اطلاعات و خلاقیت" و فصل ششم، "الگوی مغز- روشهای پیشرفته و کاربرد آنها" مراجعه کنید.

برخی دانشجویان نوشتن آخرین پاراگراف را قبل از شروع نوشتن مقاله، بهترین تکنیک برای نوشتن مقاله می‏دانند. این روش جهت حرکت مقاله را مشخص می‏کند و این اطمینان را ایجاد  می‏کند که یک نتیجه‏گیری ثابت- متناسب با الگوی مطرح کردن ایده‏ها توسط شما، انجام می‏شود.

 همیشه طراحی را در نظر داشته باشید

به یاد داشته باشید که طراحی ممکن است دقایق کمی را (به‏عنوان مثال دریک امتحان) به خود اختصاص داده و زمان بیشتر برای یافتن اطلاعات و ایده‏ها و توضیح دادن آنها و ایده‏پردازی صرف شود. ولی به هرحال بهتر است در مرحله اول افکار خود را سازمان‏دهی کرده و یک طرح برای آن در نظر بگیرید. تنها با آماده کردن یک نقشه می‏توانید کنترلی روی اطلاعات و ارائه موضوع مقاله به طور خلاق داشته باشید و یک نتیجه‏گیری منسجم و منطقی را انجام دهید.

 5. نوشتن مقاله

درنهایت به مرحله‏ای رسیدیم که اغلب افراد فکر می‏کنند که در این مرحله نوشتن مقاله شروع می‏شود. ولی این مرحله وقتی آسان خواهد بود که ابتدا پیشنهادهای مطرح شده در زیر را انجام دهید. تا جای ممکن، ابتدا یک پیش‏نویس تهیه کنید، تا نگران به کاربردن کلمات دقیق نباشید. از نقشه خود پیروی کنید وهمه ایده‏هایی را که در نظر داشتید پیاده کنید.

به طور ایده‏آل، بهتر است پیش‏نویس خود را برای چند روزی ترک کرده، و سپس مجدداً آن را مرور کنید. بدین ترتیب به طور مؤثرتری می‏توانید آن را اصلاح کنید.

 سبک
دانشجویان زیادی در مورد سبک نوشته‏های خود نگرانند ولی به یاد داشته باشید که کلماتی که استفاده می‏کنید، افکار شما را مطرح می‏کنند و شما طرح وفهم واقعی از موادی را که استفاده می‏کنید در اختیار دارید و حالا با نوشتن عبارات به‏صورت واضح و مرتبط با هم عدم جذابیت نوشته خود را کم می‏کنید.

خیلی بهتر است که از زبانی ساده و قبل فهم برای نوشتن استفاده کنید، البته میان نوشتن و صحبت کردن تفاوتهایی وجود دارد که بعداً شرح داده خواهد شد. این بدین معنی نیست که  شما باید از کلمات پیچیده و نامفهوم استفاده کنید- بلکه باید از به کار بردن عبارات محاوره‏ای و اختصارات و جملات محاوره به فرمهای دیگری که برای ایجاد ارتباط با دیگران هنگام صحبت به کار می‏رود احتراز کرد.

به طور کلی، از جملات کوتاه استفاده کنید. البته در یک مشاوره و متن حقوقی ممکن است از جملات بلندتری استفاده شود. ولی موضوع اصلی واضح، فشرده و مختصر بودن متن برای خواننده است، و اینکه خواننده بتواند استدلالهای مورد نظر شما را تعقیب کند و از متن منحرف نشود.

 صفحه‏آرایی

وقتی موضوع مقاله خود را معرفی کردید، باید بدانید که در هر پاراگراف چه موضوعی مطرح خواهد شد. طراحی و نقشه شما در اینجا شما را راهنمایی می‏کند، ولی اکنون باید برای جزئیات بیشتری تصمیم‏گیری کنید:

چه نمودارهایی لازم است و در کجا باید آنها را قرار داد؟

پاراگراف ها چگونه می‏توانند به بهترین شکل در یک سکانس منطقی آرایش یابند؟

آیا عناوین و سرتیترها به خواننده کمک می‏کنند؟

 پاراگرافها

وقتی قصد دارید تا در مقاله خود ایده‏هایتان را مطرح کنید، ابتدا باید توضیحات کلی در مورد هریک بدهید، همچنین باید مطمئن شوید که هر پاراگراف به یک موضوع می‏پردازد و باید به طور طبیعی یک رابطه با پاراگرافهای بعدی خود داشته باشد.

یک پاراگراف به طور معمول به یک موضوع یا جنبه خاص می‏پردازد- ممکن است اهداف اصلی را مطرح کند، یا یک ایده را بسط دهد. هر دو پاراگراف ممکن استموضوعات مختلفی را دنبال کنند ولی یک رابطه، از استدلالهای مثبت یا منفی، قبل یا بعد از هر یک از آنها وجود دارد. معمولاً جمله اول هر پاراگراف جمله‏ای است که موضوع آن پاراگراف را مطرح می‏کند و تم اصلی پاراگراف رامشخص می‏کند.

 تغییروضعیت
عبور از یک پاراگراف به پاراگراف بعدی معمولاً با مشکلاتی همراه است- اما برای ایجاد پیوستگی در متن و راهنمایی کردن خواننده‏تان و نشان دادن اینکه چگونه در متن حرکت کرده‏اید باید این مشکلات را حل کرد. برخی از متداولترین کلمات و عباراتی که می‏توان با آنها بین دو پاراگراف ارتباط ایجاد کرد عبارتند از:


"ولی"، "به هرحال"، "از طرف دیگر" و "حتی" که برای مقایسه و نشان دادن زمینه استفاده می‏شوند؛ "به‏عنوان مثال" و "عبارت است از" که برای تشریح و توضیح دادن موضوع استفاده می‏شوند؛ "همین طور"، "علاوه بر این"، "به‏علاوه" و "از این گذشته" که برای توضیح دادن بیشتر و طولانی کردن متن استفاده می‏شوند؛ "سپس"، "بعد از" و "سرانجام" که  مراحل بعدی بحث را نشان می‏دهند.

 فهرست کتب

در پایان مقاله خود باید یک لیست هرچند ساده از انتشارات و کتابهایی را که استفاده کرده‏اید، ذکر کنید. همچنین لیست افراد و سازمانهایی که با آنها رابطه برقرار کرده‏اید. این لیست برای خواننده مفید است، و همچنین به شمانیز کمک می‏کند تا چنانچه بخواهید بعداً مروری روی چگونگی بسط دادن ایده‏های خود داشته باشید در زمان کمتری این کار را انجام دهید.

 بازبینی
همانطور که قبلاً اشاره شد، یک بازبینی زمانی مفید است که نیازی به بازنویسی زیادی نداشته باشد. شما ممکن است حتی از دوست خود بخواهید تا وقتی متن را بازخوانی می‏کنید به آن گوش کند- این کار می‏تواند تا حد زیادی کمک کند تا ساختار جملات یا عبارات غیر منطقی که با آنها ایده‏های خود را مطرح کرده‏اید، دقیقتر اصلاح کنید.

چنانچه دوست ندارید دوست شما زمانی را برای این کار صرف کند، سعی کنید تا از یک ضبط صوت استفاده کنید تا ضمن خواندن متن آن را ضبط کرده و بعداً به‏عنوان یک شنونده سوم به آن گوش کنید و رابطه منطقی بین عبارات را درک کنید.

 یک چک لیست برای بازبینی

در اینجا یک چک لیست بازبینی مفید، برای اینکه شما بتوانید با استفاده ازآن همه فرآیندهای لازم و ضروری را برای آماده کردن مقاله خود بازبینی کنید، ارائه می‏کنیم.

•آیا من به سؤالات خاصی که مطرح بوده‏اند، پاسخ داده‏ام؟

•آیا همه جنبه‏های اصلی را پوشش داده‏ام؟

•آیا به حد کافی عمیق این جنبه‏ها را پوشش داده‏ام؟

•آیا محتوا و مضمون متن با هم مرتبطند؟

•آیا محتوای متن درست و صحیح است؟

•آیا مواد را به‏صورت منطقی مرتب کرده‏ام؟

•آیا در مقاله با سرعت مناسبی از یک بخش به بخش دیگر، و از یک پاراگراف به پاراگراف بعد حرکت کرده‏ام؟

•آیا هریک از نکاتی که به آنها پرداخته شده است با یک مثال و استدلال توضیح بیشتری برای آن داده شده است؟

•آیا همه منابع و مراجع استفاده شده را معرفی کرده‏ام؟

•آیا به طور واضح تفاوت میان ایده‏های خودم و ایده‏های دیگران را مشخص کرده‏ام؟

•آیا مقاله، با توجه به محدوده کلمات و اهداف مشخص شده، به حد کافی بلند نوشته شده است؟

•آیا متن را به سادگی و قابل فهم نوشته‏ام؟

•آیا گرامر، نشانه‏گذاریها و دیکته کلمات قابل قبول است؟

•آیا مقاله به طور خوانا و مرتب نوشته شده است؟

•آیا حالات متقاعد کننده‏ای را که می‏توانستم شرح دهم مطرح کرده و شرح داده‏ام؟

 ظاهر
درنهایت اکنون وقت آن رسیده تا ظاهر یک مقاله را شرح دهیم. آیا متن واضح نوشته شده است یا این کار با استفاده از یک برنامه تایپ و کلمه‏پرداز انجام شده است؟ آیا صفحه‏آرایی زیبایی دارد؟ این موارد مهم بوده و به هرحال به نظر می‏رسد از مؤلفه‏های اولیه و بنیادین برای نوشتن یک مقاله باشند.

 6. میزان یادگیری با مطالعه مقاله

شما اکنون نکات بسیار زیادی در مورد نحوه نگارش مقاله و چیزهایی در موردتحقیق و پژوهش یاد گرفته‏اید. در نگارش مقاله، شما این آموخته‏ها را به طور یک جا استفاده می‏کنید. ولی ممکن است به‏عنوان مثال نظرات بسیار گوناگونی به شما پیشنهاد شود. همه این نظرات وقتی شما استدلالهایهای تازه‏ای را درنظرمی‏گیرد می‏توانند کاملاً مورد ملاحظه قرار گیرند.

البته ممکن است اصلاح این استدلالها یا اشتباهات موجود در آنها به آسانی انجام شود. ممکن است تفاسیر مختلفی درمورد نوشته‏های شما و سبک نگارش شمامطرح شود که بیان کنند که چگونه می‏توانید خودتان و نظریاتتان را واضحترشرح دهید- یا درمورد جزئیات مطرح شده و ساختار مقاله شما نظرات مختلفی ممکن است وجود داشته باشد. همه این نظرات را به دقت بررسی کنید.

پیشنهادهای کلی را که دریافت می‏کنید، ارزیابی و در مقاله خود اعمال کنید. واین امکان وجود دارد که اعمال این نظرات نمره مقاله شما را افزایش دهد. استاد شما توجه خاصی به این پیشنهادها و اینکه تا چه حد می‏توانند برای شما مفید باشند دارد.

این جزئیات که توسط استاد شما مطرح می‏شوند می‏توانند در مقاله نویسی شمارعایت شوند- که دلیل خوبی برای ایجاد یک فضای بزرگ برای صفحه‏آرایی، تنظیم کردن حاشیه صفحه‏ها، فاصله میان خطوط یا استفاده از صفحات تک رو برای نگارش مقاله‏اند.

نوع مطلب : مقاله 

foot pain every morning
دوشنبه 12 تیر 1396 21:10
Glad to be one of several visitants on this awesome site :
D.
aberranttiff2079.jimdo.com
جمعه 29 اردیبهشت 1396 03:32
Please let me know if you're looking for a article writer for your site.
You have some really good articles and I believe I would be a good asset.
If you ever want to take some of the load off, I'd absolutely love to write some material for your blog in exchange for a link
back to mine. Please blast me an email if interested.
Cheers!
http://fridakemmerlin.wordpress.com
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 05:33
Hello there! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?
I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not seeing very good results.
If you know of any please share. Cheers!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر






Admin Logo